Kunnen leveringen efficiënter? Monique Aaftink, Inkoper bij Lomans, denkt van wel. Ze bedacht daarom een nieuwe werkwijze: een pilotproject van zes maanden waarin Lomans de leveringen naar de bouw van vijf naar drie per week terugbrengt.
‘Het beperken van de tijd die leveranciers naar de bouwplaats afreizen, is niet alleen een manier om kosten te verlagen, maar ook om CO2-uitstoot te verkleinen’, legt Monique uit. ‘In juli zijn we, in samenwerking met diverse leveranciers zoals Technische Unie (TU), Rexel, Solar, Rensa en Wasco, gestart met twee pilotprojecten: AS Watson en Vivium Naarderheem.’
Verminderen van CO2-uitstoot
Gerald Hartmans, senior accountmanager bij TU, vult aan: ‘Het verlagen van de uitstoot van de vrachtwagens die dagelijks naar de bouwplaatsen rijden, heeft niet alleen een positieve invloed op de duurzaamheid van een project, maar zorgt er ook voor dat bedrijven voldoen aan steeds strengere milieueisen. Het is een kleine verandering, maar de impact is groot.’
‘Het vraagt om een andere manier van denken en werken’, deelt Monique, die al bijna 18 jaar bij Lomans werkt. ‘Het verminderen van de leveringsfrequentie vraagt om een andere benadering van planning en communicatie op de bouwplaats. Onze monteurs moesten even schakelen.’
Ze vervolgt: ‘Ze moesten leren vooruitdenken: wat heb ik morgen, overmorgen of zelfs volgende week nodig? In plaats van dagelijks de leveringen af te wachten, moeten ze hun bestellingen in één keer doorgeven voor de komende dagen. Een levering voor één doosje met schroefjes? Dat doen we niet meer.’
Communicatie met leveranciers
Marco Okhuijsen, hoofdmonteur bij Lomans, benadrukt het belang van een goede planning en communicatie. ‘Door samen met het team de leveringen te plannen en met leveranciers, zoals TU en Rensa, te communiceren, wordt de bouwplaats beter georganiseerd en verloopt het werk vrijwel zonder vertragingen. Deze manier van werken zorgt voor rust op de bouw. Er is geen stress meer door last-minute bestellingen, het werk wordt niet elke dag onderbroken door bestellingen en de kans dat we iets misgrijpen is veel kleiner.’
Succesvol project
Met een grote lach op haar gezicht sluit Monique af: ‘Vooruitdenken is de basis. Door te anticiperen op wat er nodig is, voorkomen we vertragingen op de bouw. Het vraagt om een andere denkwijze, maar de voordelen zijn duidelijk. Het is een schonere, snellere en meer verantwoorde manier van werken.’
‘Na slechts een maand kunnen we het pilotproject al een succes noemen. We hebben al nieuwe pilotprojecten gestart, waaronder ST Carolus. Vanaf deze maand gaan we met Next Delft de uitdaging aan om de bezorgfrequentie terug te brengen van drie naar twee keer per week. En in het nieuwe jaar starten we met The Bank.’
Ze sluit af: ‘Het pilotproject is zo’n succes dat we deze werkwijze nu bij elk nieuw project toepassen. Ook de collega’s willen inmiddels niet meer anders werken; ze voelen zich gehoord.’
Minder verpakkingsmateriaal
Naast het verlagen van de levertijd, zijn er andere duurzame oplossingen die bijdragen aan de efficiëntie op de bouwplaats. Gerald: ‘Het vooraf inpakken van materialen, bijvoorbeeld door prefab sanitair in complete pakketten te leveren, zorgt ervoor dat er minder afval wordt geproduceerd en dat materialen minder vaak hoeven te worden geopend en opnieuw verpakt. Dit bespaart tijd, vermindert de hoeveelheid verpakkingsmaterialen en draagt bij aan een efficiënter proces.’
‘We draaien letterlijk mee in hun dagelijkse operatie, we drinken dezelfde koffie als de directeur’, vertelt Spencer enthousiast. Als projectmanager bij Lomans speelt hij een centrale rol in de ontwikkeling en het beheer van de AFAS-campus in Leusden. ‘Een grootschalig totaalproject in onze achtertuin, dichterbij kunnen we het niet krijgen.’ ‘Bij AFAS doen we alles:…
Voor sommigen is De Kuip een heilige voetbaltempel, een plek waar de geschiedenis van Feyenoord door elke betonnen balk weerklinkt. Voor Patrick, onze manager Safety & Security, is het ‘gewoon’ de werkvloer. Sinds de aftrap in medio 2023 vormt hij, samen met andere sterspelers van Lomans, de voorhoede in het verbeteren van de IT-infrastructuur binnen…
Sinds kort vervult Hugo Overakker de rol van manager prefab. Met prefab staan we aan de vooravond van een grote stap richting slimmere, efficiëntere én duurzamere projectuitvoering: prefabricage. Prefab is geen toekomstmuziek; het is een manier van werken die ons nú al kan helpen om projecten beter te organiseren, kosten te verlagen en kwaliteit te…
Heb je vragen of heb je ondersteuning nodig? Onze experts staan klaar om je te helpen.