Sluiten

Lomans werkt sneller door pilotproject

18 maart 2025

Kunnen leveringen efficiënter? Monique Aaftink, Inkoper bij Lomans, denkt van wel. Ze bedacht daarom een nieuwe werkwijze: een pilotproject van zes maanden waarin Lomans de leveringen naar de bouw van vijf naar drie per week terugbrengt.

‘Het beperken van de tijd die leveranciers naar de bouwplaats afreizen, is niet alleen een manier om kosten te verlagen, maar ook om CO2-uitstoot te verkleinen’, legt Monique uit. ‘In juli zijn we, in samenwerking met diverse leveranciers zoals Technische Unie (TU), Rexel, Solar, Rensa en Wasco, gestart met twee pilotprojecten: AS Watson en Vivium Naarderheem.’

Verminderen van CO2-uitstoot 
Gerald Hartmans, senior accountmanager bij TU, vult aan: ‘Het verlagen van de uitstoot van de vrachtwagens die dagelijks naar de bouwplaatsen rijden, heeft niet alleen een positieve invloed op de duurzaamheid van een project, maar zorgt er ook voor dat bedrijven voldoen aan steeds strengere milieueisen. Het is een kleine verandering, maar de impact is groot.’

‘Het vraagt om een andere manier van denken en werken’, deelt Monique, die al bijna 18 jaar bij Lomans werkt. ‘Het verminderen van de leveringsfrequentie vraagt om een andere benadering van planning en communicatie op de bouwplaats. Onze monteurs moesten even schakelen.’  
 
Ze vervolgt: ‘Ze moesten leren vooruitdenken: wat heb ik morgen, overmorgen of zelfs volgende week nodig? In plaats van dagelijks de leveringen af te wachten, moeten ze hun bestellingen in één keer doorgeven voor de komende dagen. Een levering voor één doosje met schroefjes? Dat doen we niet meer.’  
 
Communicatie met leveranciers  
Marco Okhuijsen, hoofdmonteur bij Lomans, benadrukt het belang van een goede planning en communicatie. ‘Door samen met het team de leveringen te plannen en met leveranciers, zoals TU en Rensa, te communiceren, wordt de bouwplaats beter georganiseerd en verloopt het werk vrijwel zonder vertragingen. Deze manier van werken zorgt voor rust op de bouw. Er is geen stress meer door last-minute bestellingen, het werk wordt niet elke dag onderbroken door bestellingen en de kans dat we iets misgrijpen is veel kleiner.’  
 
Succesvol project 
Met een grote lach op haar gezicht sluit Monique af: ‘Vooruitdenken is de basis. Door te anticiperen op wat er nodig is, voorkomen we vertragingen op de bouw. Het vraagt om een andere denkwijze, maar de voordelen zijn duidelijk. Het is een schonere, snellere en meer verantwoorde manier van werken.’ 
 
‘Na slechts een maand kunnen we het pilotproject al een succes noemen. We hebben al nieuwe pilotprojecten gestart, waaronder ST Carolus. Vanaf deze maand gaan we met Next Delft de uitdaging aan om de bezorgfrequentie terug te brengen van drie naar twee keer per week. En in het nieuwe jaar starten we met The Bank.’  
 
Ze sluit af: ‘Het pilotproject is zo’n succes dat we deze werkwijze nu bij elk nieuw project toepassen. Ook de collega’s willen inmiddels niet meer anders werken; ze voelen zich gehoord.’ 
 
Minder verpakkingsmateriaal  
Naast het verlagen van de levertijd, zijn er andere duurzame oplossingen die bijdragen aan de efficiëntie op de bouwplaats. Gerald: ‘Het vooraf inpakken van materialen, bijvoorbeeld door prefab sanitair in complete pakketten te leveren, zorgt ervoor dat er minder afval wordt geproduceerd en dat materialen minder vaak hoeven te worden geopend en opnieuw verpakt. Dit bespaart tijd, vermindert de hoeveelheid verpakkingsmaterialen en draagt bij aan een efficiënter proces.’ 

Bekijk wat we nog meer doen voor een groene toekomst!

Nog niet uitgelezen? We hebben meer.

17 april 2025

‘Enorme eer om ons familiebedrijf als vierde generatie voort te zetten’

Margot Lomans is voor de lente-editie van OnderNamen geïnterviewd over de aandelenoverdracht van het familiebedrijf. OnderNamen is een actief businessnetwerk dat ondernemers ondersteunt bij het versterken van hun business, door het leggen van verbinding, het schrijven en delen van inspirerende ondernemersverhalen en het bijeenbrengen van ondernemers op diverse evenementen en bijeenkomsten. Lees het artikel hier!

7 april 2025

Lomans verwelkomt Menno als nieuwe vestigingsmanager in Capelle

We zijn trots om te delen dat Menno van Oeveren per vandaag officieel is gestart als vestigingsmanager van onze locatie in Capelle aan den IJssel! Menno is sinds 2020 onderdeel van Lomans en was de afgelopen jaren verantwoordelijk voor de commerciële afdeling. “Als vestigingsmanager zal ik mij vooral focussen op het voorzetten van de bedrijfsvoering…

1 april 2025

Lomans bereikt trede 3 op de Veiligheidsladder

Met trots delen we mee dat Lomans trede 3 op de Veiligheidsladder behaald heeft! Hiermee laten we zien bewust en proactief om te gaan met veiligheid en cultuur. Wat is de Veiligheidsladder?De Veiligheidsladder laat zien hoe serieus je veiligheid neemt – niet in regels, maar in gedrag. Het model heeft vijf treden. Hoe hoger je staat,…

Stel ons je vraag

Heb je vragen of heb je ondersteuning nodig? Onze experts staan klaar om je te helpen.

Een aantal van onze certificaten