Op de Amsterdamse Zuidas, direct langs de A10 bevindt zich de 100 meter hoge ITO Toren, vernoemd naar de Japanse architect Toyo Ito. In deze kantoortoren hebben een aantal gerenommeerde bedrijven zich gevestigd, zoals Houthoff Buruma, ABN Amro en Accenture. De eigenaar van het pand is het Duitse Union Investment. In 2016/2017 is de entreehal van het pand gerenoveerd, waarna het een moderne en unieke uitstraling heeft gekregen. In opdracht van Slokker Bouwgroep verzorgde Lomans de elektrotechnische- en werktuigkundige installaties.
De ITO Toren is in 2005 opgeleverd en daarmee was de bestaande entreehal toe aan vernieuwing. Reden te meer voor eigenaar Union Investment om een goed team in de arm te nemen en de entreehal grondig te renoveren. Het doel: één van de meest spraakmakende entrees van Amsterdam creëren. Architect Graziosi Progetti heeft hier de basis voor gelegd.
Het ontwerp vormde vanzelfsprekend ook het uitgangspunt voor onze werkzaamheden. Zo voerden wij de werkzaamheden met uiterste precisie uit om de installaties helemaal op te laten gaan in het ontwerp. Het ontwerp kent een hoog, akoestisch plafond. Door het zachte materiaal van dit akoestische plafond was het installeren van de inbouwspots een behoorlijke uitdaging. Deze zijn namelijk geplaatst door middel van een hulpconstructie, waarbij de afdichting tussen spot en plafond zo luchtdicht mogelijk is gemaakt om zwarte randen te voorkomen.
In een entreehal van een 23-verdiepingen tellende kantoortoren is natuurlijk redelijk wat ‘verkeer’ te verwachten. Overlastbeperking was dan ook een heel belangrijk uitgangspunt. Aan het begin van de werkzaamheden is een tunnel gebouwd, waardoor de gebruikers het pand konden betreden. Daarna konden de werkzaamheden op en naast de tunnel worden uitgevoerd, zonder overlast te veroorzaken. Boorwerkzaamheden werden uitgevoerd voor 09.00 uur of na 18.00 uur. Ook het aan-en afvoeren van materialen vond plaats buiten kantoortijden. Daarnaast bleef de sprinklerinstallatie in gebruik, om de (brand-)veiligheid te waarborgen. Werkzaamheden in publieke ruimtes hebben we uitgevoerd in de avonduren en/of weekenden.
We hebben in bouwteamverband gewerkt., waarbij een gezamenlijke Lean-planning vormde de leidraad van onze werkzaamheden. Hierdoor voelden alle partijen zich echt samen verantwoordelijk voor het behalen van de planning, de kwaliteit, de veiligheid en de overlastbeperking.